Jonge ondernemers uit Noord-Nederland laten innovaties zien

jo_2012_companylaunch 21 Dec 2012

Een vibrating speaker, een spinnenvanger en interactieve applicaties. Zomaar een aantal producten, bedacht door studentondernemers. Maandag 17 december presenteerden deze jongeren uit Noord-Nederland hun producten én de bedrijven erachter tijdens een zogenaamde Company Launch. De jonge ondernemers doen mee aan een ondernemerschapsproject van de stichting Jong Ondernemen.

Hoe kom je op het idee voor een reddingssleutelhanger? En wat komt er kijken bij het in- en verkopen van een phonewallet? Meer dan 50 jonge ondernemers uit Noord Nederland presenteerden 17 december bij NDC Mediagroep in Leeuwarden hun bedrijf en product presenteren aan andere jonge ondernemers uit de regio en aan coaches uit het bedrijfsleven. Waarom heb je voor dit product/deze dienst gekozen, waar staat je bedrijf voor, wie is je doelgroep en hoe gaan jullie om met duurzaamheid en innovatie? Maar ook: waar worstel je mee, tegen welke zaken loop je aan? Een mooie gelegenheid dus om te sparren, ervaringen uit te wisselen en te netwerken.

Jury
Na een warm welkom Geert Jan Teerling, scheidend voorzitter Jong Ondernemen Noord-Nederland, vertelde Siebe Annema, directer-uitgever Leeuwarder Courant over de toekomst van NDC Mediagroep in het woelige medialandschap.  Een jury beoordeelde vervolgens de presentaties en de mate van duurzaamheid en innovatie. Krista Bulthuis, directeur YourBusiness Banking ABN AMRO Noord-Oost, Hans Snijder, hoofdredacteur Leeuwarder Courant en Michael Hoffman, directeur Hoffman Outdoor Media, vormden de deskundige jury.

Winnaar
De winnaar werd uiteindelijk het studentbedrijf USB Cycle van studenten van de  Hanzehogeschool (School voor Engineering, Opleiding Technische Bedrijfskunde), met een presentatie van 'directeur' Gijs Ouwerkerk. Met hun product kun je al fietsend je mobiel opladen. Tweede werd Nadam Lights (Alfa College Groningen), met duurzaam licht voor het vinden van het sleutelgat.

Jong Ondernemen
De company launch is een initiatief van Jong Ondernemen, de stichting die ondernemerschap onder jongeren bevordert en leerlingen/studenten al op jonge leeftijd kennis laat maken met ondernemerschap. In totaal vinden er acht regionale launches plaats door heel het land. Leeuwarden beet het spits af. Maandag 17 december presenteren jonge ondernemers uit de regio Noord-Nederland hun bedrijf. Kijk op www.jongondernemen.nl voor alle data en locaties.

Een eigen bedrijf is de beste leerschool
Door zelf officieel een bedrijf te starten leren de deelnemers al doende wat het hebben van een eigen zaak inhoudt. Onder begeleiding van een docent en een echte ondernemer, de coach, schrijven de jonge ondernemers een bedrijfsplan, verkopen aandelen en brengen ze hun eigen product op de markt. De stichting is ervan overtuigd dat er geen betere manier is om te leren ondernemen. Directeur Arko Veefkind: “Je leert niet ondernemen uit een boekje, maar gewoon door het te doen. Met onze speciaal ontwikkelde ‘learning by doing’ programma’s stimuleren we jongeren om het ondernemerschap als serieuze optie te zien.” Dit schooljaar doen meer dan 1300 MBO- en HBO/WO-studentenbedrijven (ca 13.000 studenten) mee aan het programma van Jong Ondernemen op MBO en HBO.

Foto: De winnaars van USB Cycle en juryvoorzitter Hans Snijder (Leeuwarder Courant).

Partners