MKB-Nederland Noord start Retail Academy

detailhandel 31 Mrt 2014

MKB-Nederland Noord start in april met een nieuw initiatief in Noord-Groningen: de Retail Academy. Tijdens vier bijeenkomsten staat centraal hoe de toekomst van de detailhandel eruit ziet, hoe bedrijven beter kunnen inspelen op de wensen van de veranderende consument en hoe we er gezamenlijk voor kunnen zorgen dat de detailhandel in de regio een impuls krijgt.

De Retail Academy wordt georganiseerd in samenwerking met de handelsverenigingen in de regio. De Nieuwe Appingedammer Handelsvereniging, Handelsvereniging Centrum Delfzijl en Handelsvereniging Uithuizen hebben als vertegenwoordigers van de drie regionale centra hierin een actieve rol gespeeld. De Retail Academy is bedoeld voor alle retailondernemers in het Eemsdeltagebied.  “Met dit initiatief spelen we in op het snel veranderende winkellandschap”, aldus Auke Oosterhoff van MKB-Nederland Noord, die blij is dat ook overheden en onderwijs het belang van dit onderwerp inzien. “Het project wordt financieel ondersteund door de provincie Groningen en Eemsdelta/EZ, het economisch bureau van de gemeenten Delfzijl, Eemsmond, Appingedam en Loppersum. Studenten van de Hanzehogeschool zullen de ondernemers uiteindelijk adviseren bij het invoeren van de opgedane kennis in de praktijk.”      

Detailhandel als kloppend hart van de regio
Mede als gevolg van het online winkelen hebben veel winkels het moeilijk. Tegelijkertijd moet de detailhandel het hoofd bieden aan de economische crisis en een extreem laag consumentenvertrouwen. Deze omstandigheden hebben niet alleen een grote invloed op de sector zelf, maar ook op de regionale economie en samenleving. Winkelstraten en winkelcentra zijn het kloppende hart van onze buurten, dorpen en steden. De detailhandel zorgt voor sociale veiligheid, leefbaarheid en de aantrekkingskracht van buurten.

Om de detailhandel in de regio een boost te geven, willen MKB-Nederland Noord en de handelsverenigingen ondernemers helpen inspelen op de laatste ontwikkelingen en veranderingen op het gebied van retail. “Denk hierbij aan thema’s als gastvrijheid in de detailhandel, de rol van internet en sociale media en manieren waarop ondernemers hun beleid kunnen bijsturen om in te spelen op veranderende behoeften bij de klant”, aldus Oosterhoff. Het project sluit nauw aan het regionale woon- en leefbaarheidsplan, waarin wordt gewerkt aan de toekomst van de voorzieningen in de regio.

Meer weten over de Retail Academy Noord-Groningen? Kijk dan op http://www.mkb.nl/retailacademy

Thema's

Partners