Noordelijke zakenvrouwen op speurtocht door China

zakenvrouwen naar China 30 Mrt 2015

Een handelsmissie van 11 ondernemende vrouwen uit Noord-Nederland?

Nee, een handelsmissie willen ze het onder geen beding noemen. De zakenvrouwen zien hun 8-daagse reis als een ontdekkingstocht, waarbij ze niet alleen informatie gaan halen, maar ook willen brengen. Nieuwsgierig als ze zijn naar die andere wereld zoeken ze tijdens hun speurtocht, Quest for China, naar overeenkomsten én naar het grote onderscheid tussen de twee werelden.

Wie zijn zij?
Chinaspecialist Marion Tjin-Tham-Sjin, reisexpert Haskia Kramer, mediadeskundige Xandra Groenewold, IBM-director operations Carola Bos, IT- Jurist Marie-José Bonthuis, facilitair manager Aukje Drewes, advocaat Liesbeth Poortman-de Boer, CRM & social media specialist Marielle Dellemijn, personeelsdeskundige Jacqueline Oosterwijk, bouwspecialist Ellen van Acht en journalist Anita Pepping. Zij komen allen uit Groningen, Friesland of Drenthe en kennen elkaar via het noordelijke Vlindertuin-overleg dat jaarlijks plaatsvindt in Zuidlaren.

Wat gaan zij doen?
Van vrijdag 10 april tot en met zaterdag 18 april reizen zij 2.500 kilometer door China en doen daarbij de steden Chengdu, ChongQing, Shanghai en Beijing aan. Zo zijn er in ChongQing ontmoetingen met de consul-generaal, leden van de Europese Kamer van Koophandel en de Internationale vrouwenclub. Tevens zijn er onder meer bezoeken gepland aan computerbedrijf IBM in Shanghai en de Chinese telecomgigant Huawei in Chengdu. Met regelmaat schuiven er Nederlandse ondernemers uit China of lokale Chinese ondernemers bij hen aan de dinertafel. 

Toch een handelsmissie?
Elke week vertrekken er handelsmissies vanuit verschillende Nederlandse provincies en gemeenten naar China, maar volgens Marion Tjin-Tham-Sjin (half Nederlandse half Chinese van afkomst en eigenaar van Splendid China met kantoren in Appingedam en Shanghai) wordt er tijdens die reizen geen echte handel gedreven. "Of de afspraken zijn reeds voor vertrek gemaakt en moeten daar alleen nog wat handtekeningen worden gezet, ofwel het contact wordt daar gelegd en de afhandeling volgt bij thuiskomst. Echt contact is namelijk noodzakelijk in China en dat kan niet binnen een week acuut tot handel leiden. In China is de zachte kant bij het zakendoen meer ontwikkeld en zijn de Chinese vrouwen iets zakelijker dan hier en de mannen daarentegen zachter. Daardoor is het man/vrouw-verschil veel kleiner. Bedenk dat China nummer één is als het gaat om vrouwen aan de top met een score van 51 procent", aldus Marion Tjin-Tham-Sjin. Om het succes op handel na deze ontdekkingsreis te vergroten, gaan alle deelnemers compleet met Chinese visitekaartjes en een gedegen cultuurtraining op pad.

Het uiteindelijke doel?
Een onvergetelijke reis van in totaal 18.000 kilometer beleven, met bijzondere ontmoetingen die hopelijk sporen nalaten en het toekomstbeeld van de 11 vrouwen ten positieve gaan beïnvloeden, zowel zakelijk als privé.

Meer informatie: www.questforchina.nl

Thema's

Partners