Yvonne Kooi Drents Ondernemer van het Jaar

Yvonne kooi Royal Goedewaagen 14 Apr 2015

De titel Drents Ondernemer van het Jaar is gewonnen door Yvonne Kooi van aardewerkfabrikant Royal Goedewaagen uit Nieuw-Buinen. Dat is vandaag bekendgemaakt op de Bedrijven Contact Dagen in de TT Hall in Assen. De jury noemt Kooi 'goed opgeleid, extravert, relatiegericht en stevig in haar mening'.

In haar zoektocht is de jury op zoek gegaan naar een gedreven Drentse ondernemer die als drijvende kracht van het bedrijf het verschil zowel in als buiten de organisatie weet te maken. Een ondernemer, nét een beetje anders dan zijn collega’s. Met meer initiatief, een maatschappelijk hart en meer durf en de bereidheid om van de gebaande paden af te wijken. Met als resultaat een onderneming met uitstekende vooruitzichten en een goed rendement. En dit jaar stuitte de jury voor het eerst sinds lange tijd op een bedrijf met een vrouw als boegbeeld.

Hard werken en klantgerichtheid
Yvonne Kooi is na haar middelbare school gestart op de hotelschool. Kenmerkend hiervoor zijn de wil om hard te werken, gericht zijn op de klant en de wereld als werkplaats. Hard werken en klantgerichtheid hebben haar diverse ervaringen gebracht in salesfuncties in Engeland, Duitsland en Nederland. Reizen, zich makkelijk bewegen en begrijpen dat markten zich niets meer aantrekken van landsgrenzen, laat staan van provinciegrenzen. Tijdens haar carrière verdiept en ontwikkelt zij zich middels een masteropleiding cultuurmanagement aan de universiteit van Amsterdam. Haar werkervaringen, in combinatie met gedegen en voortdurend blijven leren en ontwikkelen, brachten haar naar Drenthe, meer specifiek naar Nieuw-Buinen.

Ze belandde rond 2009 in een turbulente economische tijd in een bedrijf met een prachtig product. Royal Goedewaagen is een aardewerkfabriek (een van de oudste van Nederland en waarvoor de basis werd gelegd in 1610) en produceert handgemaakte keramiekproducten voor o.a. bijzondere gelegenheden. Producten van Royal Goedewaagen staan voor kwaliteit, vakmanschap en het streven naar perfectie en creativiteit. Een ambachtelijk en kunstzinnig bedrijf met klinkende namen als klant, zoals KLM en Heineken.

Nieuwe koers
Maar het was niet gemakkelijk. Het bedrijf schreef rode cijfers en het roer moest om. Aanvankelijk nog in een commerciële en marketing functie, bouwde Yvonne mee aan de nieuwe strategie. Van retail georiënteerd, naar een bedrijf met Business to Business focus. Ontslagrondes, pijnlijke beslissingen en een veranderende cultuur. Maar onze onderneemster van het jaar bleef overeind. Sterker nog, ze gaf en geeft mede vorm aan de nieuwe koers. Bleef gedreven en gericht op de relatie. Zowel intern, wat echt lastig is in crisistijd, als extern met klanten. Nieuwe en bestaande klanten die ze geen product verkoopt maar een verhaal. Met een nieuwe grootaandeelhouder aan boord werd Kooi de logische nieuwe algemeen directeur en mede-aandeelhoudster van een prachtig, historisch bedrijf.

'Vrouw en succesvol'
Met de nieuwe koers staat het bedrijf stevig op haar fundamenten uit 1610, weet mooie cijfers te scoren, doet innovatieve overnames om het bedrijf en haar verhaal te verbreden en kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. De nieuwe Drentse Ondernemer van het Jaar is zeker niet van porselein, goed opgeleid, extravert, relatiegericht, stevig in haar mening, vrouw en succesvol.

Yvonne Kooi volgt Wim van de Beld van Betech uit Hoogeveen op als Drentse Ondernemer van het Jaar. Uit handen van de juryvoorzitter Ard van der Tuuk ontving Yvonne Kooi een Drentse Ondernemer trofee met daarin een aantal tips van oud Drentse Ondernemers van het Jaar van voorgaande jaren.

Bron: www.drenthejournaal.nl, foto @MarcoOut 

 

Thema's

Partners